Om det er prisene som har nådd et for høyt nivå slik at det i seg selv er prisdempende, eller er det bankenes restriktive utlånspraksis som virker inn? Mulig det også er psykologiske faktorer som spiller inn, eller det et mer sammensatt bilde?
– Vi vet at prisnivået på boliger i Norge har vokst mye over mange år og ser at det har vært et omslag i boligmarkedet denne høsten, men frykten for at vi står foran et boligkrakk er betydelig overdrevet.
Med fortsatt lønnsvekst, lave renter og betydelig arbeidsinnvandring vil det fortsatt være et press i boligmarkedet som vil sørge for stabile boligpriser. I enkelte områder vil vi kanskje se korreksjoner av boligpriser som har utviklet seg mye over lang tid, men det er ikke snakk om noe stort fall, sier styreleder i Norges Eiendomsmeglerforbund Tormod Boldvik.
– I motsetning til andre land som har opplevd prisfall i boligmarkedet, har vi i Norge heller ikke bygget for mange boliger og det vil også være med på å opprettholde etterspørselen og et stabilt marked, sier Boldvik videre.
I undersøkelser Meglerinnsikt har gjort blant medlemmene av Norges Eiendomsmeglerforbund, har det gjennom flere år blitt undersøkt hvilke faktorer som påvirker boligmarkedet mest.
Følgende faktorer spiller inn:
- Forholdet til egen økonomi
- Lånerenten
- Arbeidsmarkedet
- Media
- Bankenes utlånsvilje
- Allmenn uro og forsiktighet, blitt vurdert av eiendomsmeglerne.
– Eiendomsmeglere over hele landet opplever at psykologien i boligmarkedet det siste halve året har blitt mer styrt av hva som blir skrevet og sagt i media.
Selv om de fleste indikatorene i norsk økonomi tilsier et fortsatt positivt marked, har de mange negative oppslagene blitt en slags selvoppfyllende profeti og påvirket markedet i negativ retning.
Er det mange nok pessimister i avisspaltene over tid, vil det til slutt få en effekt, sier Tormod Boldvik.
Da undersøkelsen startet i 2010 rådde det en positiv stemning i boligmarkedet, og optimismen til egen økonomi og renteutsiktene var de viktigste påvirkningsfaktorene.
Medias rolle var på det tidspunktet av mindre betydning. Det virkelige stemningsskiftet skjedde på forsommeren i år da media ble ansett som den største påvirkningsfaktoren nest etter bankenes utlånsvilje.
I den nyeste undersøkelsen i høst har medias rolle kommet opp på delt «førsteplass» sammen med bankenes utlånsvilje, mens renten og forholdet til egen økonomi har havnet langt nede på skalaen.
– Det er viktig og riktig at media er opptatt av boligmarkedet.
Medias fokus på dommedagsprofetier og boligbobler har imidlertid bidratt sterkt til usikkerhet i markedet, mener Tormod Boldvik, og etterlyser et mer nyansert bilde enn at «nå skyter boligprisene til værs» eller «nå stuper boligprisene».
Selv etter svakere oktobertall enn forventet, ligger kvadratmeterprisen i gjennomsnitt 1,7 prosent over oktober 2012.
Meglerinnsikt er en undersøkelse blant medlemmer i Norges Eiendomsmeglerforbund, og er en del av det felles nordiske samarbeidet Nordic Housing Insight. Undersøkelsen gir nyttig og viktig informasjon til alle aktører i boligmarkedet og er den eneste undersøkelsen av denne typen som gjøres på tvers av landegrensene
Kilde: NEF.