Elektrointeriør – fremtiden er hvit

Lyd- og bildeprodukter er blitt fullverdige interiørartikler. Og den hotteste fargen er hvit.

Harman/Kardon Soundsticks II

Årets Electroworld – elektronikkbransjens messe på Lillestrøm – viser at elektriske varer en gang for alle er blitt interiørartikler. Borte er den tiden da tv-er, stereoanlegg og høytalere kun var sorte kolosser som punkterte et hvert interiør. Nå er elektronikkvarene blitt designelementer som smelter inn med resten av omgivelsene – eller står som en sprek kontrast til resten av interiøret om du heller ønsker det.

Trendene som gikk igjen på messa var høyglanset finish, gjennomsikte produkter og fargene rødt og hvitt. Spesielt hvitt var en gjenganger, og flere at tv-produsentene viste flatskjermer med hvite rammer rundt skjermen.

– Vi ville utfordre forbrukernes forventninger. Svart har vært den tradisjonelle fargen, og svart og hvitt er jo motpoler. Vi så også at det fantes et behov for minimalisme og for hvitt også innenfor elektronikkvarer, sa Erik Johannesson hos Samsung. De lanserte i år en hvit serie, hvor du kan få tv, hjemmekinoanlegg, dvd-spiller og cd-spiller i en ren, hvit høyglanset finish.

Høytalere i glass fra Temptech.

Vil appellere til kvinner
Det hvite dukker også opp i stereoverdenen. Dantax viste høytalere og subwoofere i svart, hvitt og rødt, mens Soundgarden viste Geneva, et komplett stereoanlegg i samme farger, alt i en høyglanset finish.

– Det er for å få et mer interiørpreg over anlegget og for å gi det et mer feminint uttrykk slik at det også skal appellere til kvinner. Og det er faktisk hvitt som selger mest, fortalte representanten fra Soundgarden.

I minimalistiske miljø er det ikke alltid ønskelig at høytalerne dominerer, noen ganger passer det best om de er nærmest usynlige. Og gjennomsiktige høytalere var da også å se hos flere utstillere. Soundgarden viste for eksempel frem Harman/Kardon Soundsticks II, en fullt gjennomsiktig datahøytaler i en rund og organisk design, mens Temptech selger slanke, gulvstående surroundhøytalere i klart glass.

Geneva Ipod-anlegg

Vil appellere til kvinner
Det hvite dukker også opp i stereoverdenen. Dantax viste høytalere og subwoofere i svart, hvitt og rødt, mens Soundgarden viste Geneva, et komplett stereoanlegg i samme farger, alt i en høyglanset finish.

– Det er for å få et mer interiørpreg over anlegget og for å gi det et mer feminint uttrykk slik at det også skal appellere til kvinner. Og det er faktisk hvitt som selger mest, fortalte representanten fra Soundgarden.

I minimalistiske miljø er det ikke alltid ønskelig at høytalerne dominerer, noen ganger passer det best om de er nærmest usynlige. Og gjennomsiktige høytalere var da også å se hos flere utstillere. Soundgarden viste for eksempel frem Harman/Kardon Soundsticks II, en fullt gjennomsiktig datahøytaler i en rund og organisk design, mens Temptech selger slanke, gulvstående surroundhøytalere i klart glass.

Vil appellere til kvinner
Det hvite dukker også opp i stereoverdenen. Dantax viste høytalere og subwoofere i svart, hvitt og rødt, mens Soundgarden viste Geneva, et komplett stereoanlegg i samme farger, alt i en høyglanset finish.

– Det er for å få et mer interiørpreg over anlegget og for å gi det et mer feminint uttrykk slik at det også skal appellere til kvinner. Og det er faktisk hvitt som selger mest, fortalte representanten fra Soundgarden.

I minimalistiske miljø er det ikke alltid ønskelig at høytalerne dominerer, noen ganger passer det best om de er nærmest usynlige. Og gjennomsiktige høytalere var da også å se hos flere utstillere. Soundgarden viste for eksempel frem Harman/Kardon Soundsticks II, en fullt gjennomsiktig datahøytaler i en rund og organisk design, mens Temptech selger slanke, gulvstående surroundhøytalere i klart glass.