Kok ris riktig – slik reduserer du arsen-innholdet

Visste du at hvis du koker ris riktig, kan redusere mengden arsen med mer enn halvparten? Slik gjør du det!
Arsen i ris

Foto: Getty Images

Arsen finnes naturlig i berggrunnen og kommer ut i jorda og sprer seg til grunnvannet. Risplanter er uvanlig “flinke” til å ta opp og lagre arsen, noe som betyr at det finnes spesielle anbefalinger for hvor ofte du bør spise ris og hva du bør huske på når det gjelder arsen.

– Når du tenker på arsen, tenker du kanskje på et mord i en engelske krimhistorie, men det er ikke så høye nivåer vi snakker om når det kommer til ris. Men siden arsen på sikt kan øke risikoen for kreft i blant annet lunger og blære, er det et stoff vi bør få i oss minst mulig av, sier Vendela Roos, rådgiver i toksikologi i svenske Livmedelsverket til viivilla.se

Slik koker du ris riktig

Kok risen i mye vann! Det er det enkle trikset som reduserer mengden.

– Den mest effektive måten å redusere nivået av arsen i ris er å koke risen på samme måte som du koker pasta. Kok opp et par liter lettsaltet vann, hell i risen og kok i angitt tid. Når risen er kokt, heller du av vannet og spiser, fortsetter Vendela Roos.

Gode råd om arsen i ris

  • Barn under seks år bør ikke spise riskaker eller drikke risdrikker.
  • Barn over seks år og voksne kan noen ganger spise riskaker, avhengig av hvor mye andre risprodukter du spiser.
  • Begrens forbruket av ris og risprodukter (risgrøt, risnudler, rissnacks osv.) til fire ganger i uken for barn og seks ganger i uken for voksne.
  • Ikke velg fullkornsris alltid (fullkornsris inneholder ofte høyere nivåer av arsen enn hvit ris).

Lyst på flere gode råd? Meld deg på Vi i Villas nyhetsbrev her!

Pinterest Instagram Print