Vi skaffer oss stadig flere dingser som trenger strøm, enten det er mobiltelefoner, tv-utstyr eller kjøkkenmaskiner. Likevel har stikkontakten ikke utviklet seg nevneverdig på flere tiår. Ikke sjelden må man ned på alle fire for å sikte inn støpselet. Hvorfor må en tilsynelatende enkel oppgave være så vanskelig? Nettopp dette spørsmålet stilte designstudenten Nima Shahinian seg.
– Det begynte ved en tilfeldighet. Jeg prøvde å koble inn en lader til min bærbare datamaskin, og ble sittende og fomle. Deretter slo det meg at det som var et bittelite irritasjonsmoment i min hverdag måtte være et stort problem for andre, forteller han.
Shahinian bestemte seg derfor for å bruke prinsipper fra universell utforming når han skulle skrive oppgaven sin ved Institutt for produktdesign på Høgskolen i Oslo og Akershus. Han ble utfordret av sin veileder Torgrim Eggen. Hva er egentlig universell utforming?, spurte den erfarne industridesigneren.
– Jeg hadde aldri tenkt over akkurat dét før. Det var viktig for meg å ikke lage et stygt og stigmatiserende hjelpemiddel. I stedet ønsket jeg å tenke helt nytt rundt stikkontakten og komme opp med noe som alle kunne ha nytte av, forklarer Shahinian.
Enkel men genial spiralløsning
Gjennom Deltasenteret kom han i kontakt med en revmatiker som ga nyttige innspill. Deretter lagde Shahinian et halvt dusin prototyper som ble testet ut på familie og venner.
Sluttresultatet heter ”Flow”, og er like enkelt som det er genialt. En spiralform i bunnen av kontakten gjør at støpselet finner veien helt av seg selv. I tillegg er kantene avrundet slik at de fungerer som en trakt som gjør det lettere å treffe stikkontakten. Flow er laget for å passe til all slags innmat. Stikkontakten følger dessuten alle elforskrifter og er tilpasset storproduksjon i fabrikk.
– I tillegg er Flow estetisk pen, i alle fall så pen som en stikkontakt kan bli. Dermed passer den inn både i boliger og forretningslokaler, fremfor å se ut som et hjelpemiddel. Det er svært viktig når du lager noe som skal være et rent hverdagsprodukt, sier Shahinian.

Delt 1. plass, Design for alle – Unge talenter 2013. Stikkontakten Flow av Nima Shahinian.
En utfordring å åpne nytt Lego
De fleste småbarnsforeldre vet hvor mange delvis istykkerrevne leketøysbokser som alltid flyter rundt i huset, særlig etter jul og bursdag. To norske designstudenter har utformet en Lego-emballasje som er lettere å åpne, kan gjenbrukes og som blir en del av leken.
– Vi ønsket å lage en emballasjeløsning for barneleker. Begge har et nært forhold til Lego fra barndommen, og vi så at det var ting med den eksisterende emballasjen som kunne gjøres bedre, sier Ola Brandsnes. Han har gjennomført prosjektet sammen med medstudent Edvin Klasson ved Arkitektur- og designhøgskolen.
Det var viktig for Brandsnes og Klasson at emballasjen skulle ta barna på alvor, og derfor gikk de grundig til verks med barna på laget. Femåringer i Grünerhagen barnehage i Oslo hjalp de to designerne med å teste dagens emballasjeløsninger.
– Barna fant ikke åpningslissen og endte opp med å rive i stykker hele boksen. Plastposene med klosser ble åpnet med munnen og innholdet ble spredt utover hele gulvet, beskriver Brandsnes.
Emballasjen blir byggeplate
Deretter ble det bygget en rekke prototyper som barna ble sluppet løs på. Brandsnes innrømmer at det var ekstra utfordrende å jobbe med såpass små barn som testpersoner.
– De hørte sjelden på det vi sa, og alt vi lagde ble mer eller mindre revet i stykker. Samtidig lærte vi mye om hvordan vi kan lage produkter som er enkle og intuitive å forstå for barn, forteller han.
Den ferdige løsningen, ”Vipp og Lek!”, åpnes som et yoghurtbeger. Ved å deretter snu boksen på hodet blir den en legoplate som barna kan bygge på. Avfallet fra emballasjen blir minimalt, samtidig som legoklossene kan legges tilbake i boksen etter endt lek.
Brandsnes understreker at Lego-konsernet foreløpig ikke er med på leken. – Vi har forsøkt å henvende oss til dem, men de er vanskelige å få kontakt med. Derfor kommer nok ikke emballasjen i handelen med det aller første, sier designeren.
Designpris siden 1999
Norsk Designråd har delt ut Unge talenter-prisen siden 1999. Mange av dagens mest toneangivende designere har mottatt prisen i starten av sin karriere.
– Årets vinnere viser stort samfunnsengasjement og løser både komplekse og hverdagslige problemer med empati og innovasjon. Deres generasjon med designere skal forme de produktene og løsningene vi alle kommer til å bruke i fremtiden, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder for Unge talenter i Norsk Designråd.
3. plass, åpen klasse – Unge talenter 2013. Slutt på emballasjekaos med ny legokasse.