I en hektisk hverdag med fulltidsjobb for de voksne i husstanden, barn på fritidsaktiviteter og en generelt full timeplan, er det ikke alltid det hverken frister eller er tid til å rydde.
Vi utsetter og skyver unna ting, og blir verdensmestere i skippertak. Samtidig som haugene og rotet bygger seg opp, øker stresset og det blir vanskeligere å slappe av både psykisk og fysisk.
Journalist og blogger Gunn Beate Reinton Rulnes var blant dem som selv kjente på stresset over rotet og den hektiske hverdagen. Det resulterte i at bloggen hennes listelykke.no nå har blitt til bok.
Slik lykkes du med god planlegging
I boken tar Rulnes for seg enkle metoder for hvordan du kan rydde opp samtidig som du stresser ned.
Det viktigste prinsippet er god planlegging. Og for Rulnes er lister nødvendig for god planlegging.
– Jeg er overbevist om at både min mentale og fysiske helse blir bedre når livet mitt er godt organisert. Vi har alle ulike terskler for rot, men for mange av oss fører rot til stress, sier Rulnes.
Vi har lest boka og gleder oss til å teste, og enn så lenge kan du lære om hvordan du får et ryddigere hjem gjennom nettopp – lister:
Derfor burde du rydde opp:
- Kaos og rot kan føre til frustrasjon. Rydder du opp, reduserer du frustrasjonen.
- Du får bedre oversikt over hva du eier, og kan på sikt spare penger.
- Det vil alltid bli noe rot, men har hver ting sin faste plass vil du oppdage at ryddingen går på et blunk.
- En bedre organisert kalender og effektiv gjennomføring av oppgaver gir deg også mer tid!
- Tips: Finn ut av hvorfor DU må rydde. Slik blir det lettere å finne motivasjon for å få gjort noe med det!
Derfor burde du skrive lister:
- Har du mange gjøremål, er det lett å glemme ting. Få bedre oversikt med lister!
- Lister lar deg sortere oppgaver og tanker, og slik kan du tømme hodet for støy.
- Lister hjelper deg med å prioritere riktig.
- 15 minutters god planlegging kan spare deg for en times arbeid.
- Og ikke minst: Med lister kan du stryke over tingen etterhvert som du har gjort dem, og på den måten ser du progresjonen sort på hvitt – som igjen skaper motivasjon!
Slik skriver du gode lister:
- Finn en visjon for hjemmet. Slik skaper dere en drivkraft for det dere gjør.
- Sett dere ned sammen og skriv gode lister, f.eks. hva som skal til av daglig husarbeid for å senke skuldrene og stresse litt mindre. Ta hensyn til hverandre når dere skriver listene.
- Kartlegg huset og husarbeidet før dere lager en ryddeplan for hva som bør gjøres daglig, ukentlig, hver 14. dag, månedlig og til de ulike sesongene.
- Kladd ned alt du har i hodet som du kommer på, ting du skal gjøre noe med, både med en gang og senere.
- Vurder alt du har skrevet ned, og beslutt hvilke punkter du skal gjøre noe med.
- Sett punktene inn i system, og prioriter hva som er viktigst å gjøre først. Rulnes prioriterer oppgavene etter kategoriene MÅ – BØR – KAN – DELEGER – VENT – DROPP.
- Kryss av etter hvert som du utfører oppgavene. Revider systemet og se over det en gang i uken for å holde systemet oppdatert.
Forslag til lister:
- Daglige to do-lister
- Langsiktige lister
- Ukesmeny og handleliste
- Dag for dag-lister
- Månedlig oversikt
- Årsoversikt
- Daglig husarbeid
- Økonomi og sparemål
- Årets mål
- Pakkelister for hver tur
- Vårrengjøring
- Loggføring av vaner og uvaner for forbedring
Gode tips for en ryddigere hverdag:
- Lag en veggkalender eller skriv listebok. Slik får hele familien oversikt.
- Koble sammen kalenderne dere har digitalt. Slik blir det sjeldent krasj og overraskelser, og alle får god oversikt over hva som skjer fremover.
- Hold familiemøte ukentlig. Her kan dere sammen gå gjennom uken som kommer, sette opp ukesmeny og handleliste, fordele oppgaver og fylle inn i kalenderne hva som skjer kommende uke.
- Forbered morgendagen. Slik slipper du mye stress på morgenen.
- La barna ta del i alt som skal gjøres. Det gjør foreldrejobben litt lettere når barna lærer å bidra og klare oppgaver seg. Gi dem gjerne noen litt «morsomme» oppgaver, som å hente posten eller pante flasker.
- Vær streng med opprydding. Gjør det til en regel at alle rydder tingene sine når de er ferdig med en aktivitet, så blir det ikke så mye å rydde senere.
Noen gode ryddemetoder i en hektisk hverdag:
- 10 minutter´n: Dette er en flott måte å få ting gjort på. Å ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuge et gulv eller å rydde i en skuff tar bare 10 minutter. Sett av 10 minutter hver dag og få det litt ryddere.
- 30 minutter´n: Sett av faste 30 minutter til å rydde hver dag. Da slipper du å bruke helgen til å rydde opp i ukas rot.
- Kvitt deg med ting: Jo færre ting, jo mindre rot. Med å kvitte seg med ting kan du spare tid på rydding, vasking og vedlikehold.
- Én ukedag per rom: Konsentrer deg opp ett rom hver dag i uken. Slik får du ryddet grundig i hele huset før uken er slutt.
- Rydd opp i ukedagene: Rulnes har laget en flott metode for å fordele gjøremålene utover uka. Hun legger opp uka slik:
– Strategisk søndag
– Myk mandag
– Tiltakstirsdag
– Oversiktsonsdag
– Travel torsdag
– Fin fredag
– Leken lørdag
Les mer om den smarte metoden i boka «Listelykke».
Få flere smarte tips og triks – meld deg på nyhetsbrevet vårt her!