Fargerike, som er Norges største fargehandel har basert sine analyser på informasjon fra internasjonale trendbyråer og omfattende kartlegging av nordmenns fargevaner.
Det er andre året Fargerike lanserer Årets Farge for det norske markedet.
Fargerike er den eneste norske aktøren som har analysert seg frem til sin egen trendfarge for 2013.
Akzo Nobel lanserte sin trendfarge, Indigo, i kjølig blått rett før jul.
Pantone har kommet frem til at deres trendfarge for året 2013 er smaragdgrønt.
Fargerike har over 800 ansatte i Norge, og de har dermed en god oversikt over det som rører seg i markedet.
−Vi har en stor fargeekspertise i kjeden, både nasjonalt og lokalt. Den ønsker vi å bruke aktivt, fortalte Dagny Thurmann-Hoelseth, Kreativ Leder hos Fargerike.
Valget av Årets Farge 2013 er tatt på grunnlag av kvalitative og kvantitative undersøkelser fra Fargerikes 115 butikker over hele Norge, samtaler med lokale farge og interiøreksperter og et tett samarbeid med trendbyrået Nelly Rodi, som er best på fargetrender på det europeiske markedet.
I tillegg har Fargerike sammen med NCS Colour Centre i Oslo sett på bevegelser i det profesjonelle markedet.
Nyanser av lilla har vært populære i Norge de siste fem årene, og med god grunn.
De nyansene vi har sett mest av, er fine i det norske lyset.
Norge er fremdeles annerledeslandet – på flere områder
En nylig gjennomført analyse av nordmenns fargevaner, viser et sterkt og tett forhold til fargene, mer enn våre skandinaviske naboer. Verden beskriver Norge som en superøkonomi, og landet går godt.
Vi er nostalgiske og stolte av å være norske, og mer opptatt av egen kulturarv og identitet enn på lang tid.
Fargerike har kommet frem til tre innflytelsesrike stilretninger for 2013 som er vidt forskjellige.
Det alle tre har til felles er at det norske er sentralt, men påvirket av at impulser fra utlandet gjennom reiser, blogger, magasiner, TV og digitale medier.
−Verden blir mindre, mens Norge blir større, forteller Thurmann-Hoelseth.
Lilla er ikke bare lilla
Det finnes mange beskrivelser av lilla – vi har fiolett (varme lillatoner), indigo (kalde lillatoner), purpur, lavendel, plomme osv.
Ofte er beskrivelsene hentet fra floraen eller fra frukt og grønt. Mens lilla blomster er bienes favoritt på grunn av nektarinnholdet, er fruktene ettertraktet på grunn av de høye nivåene av antioksidanter, og beskrives gjerne som supermat.
−Vi ser også at fargetrender innen interiør, mote og mat nærmer seg hverandre mer og mer, de nesten leier hverandre i dag, mener Thurmann-Hoelseth.
Tre livsstilstendenser:
Lilla lanseres i tre forskjellige stilretninger med totalt ti nyanser i Fargerike sitt nye fargekart, Årets Farge 2013: Norsk Skandinavisk, Norsk Elegant, Norsk Eklektisk.
Hver stilretning tolker lilla på helt forskjellige måter.
Norsk Skandinavisk
Det skandinaviske, eller danske, har hatt stor innflytelse på norske trender de siste ti årene.
I 2013 vil vi sette det norske stempelet på det skandinaviske, og innføre mer farger og flere detaljer.
Det handler om å dyrke det norske, men vi er fortsatt inspirert av danskenes enkle linjer og forsiktige fargepalett.
Årets trendfarge 2013 er lilla. En støvete nyanse som fargen «klassisk plomme» FR1304, tilfører varme og atmosfære til interiøret. Foto: Fargerike
Stilretningen vil beholde personligheten sin samtidig som den blir mer norsk.
De viktigste lilla nyansene er Klassisk Plomme FR1304, Plomme FR 1305 og Grå Aubergine FR1106. Norsk hygge og fargebruk kombineres med dansk minimalisme.
Moten er stram og stilren, mens maten er tradisjonsrik på en ny måte.
Norsk Elegant
Dette er en elegant, feminin og tilnærmet klassisk stilretning, men med en raffinert og tildels rampete touch av det moderne.
Fargepaletten er svært lys og dominert av lavendeltonene Isbit med Lavendel FR1303, Elegant Lavendel FR1301 og Støvete Lavendel FR1302, som alle tre er svært gode veggfarger.
Fargene kombineres med lette nyanser av hvitt, grått og en vakker dus nudetone, Pudder FR1114.
Årets trendfarge 2013 er lilla. En støvete nyanse som fargen «klassisk plomme» FR1304, tilfører varme og atmosfære til interiøret.
Det er florlette tekstiler, paljetter, gull og en glamorøs tilnærming.
Interiørene bruker klassiske norske antikviteter fra rundt 1930¬årene, moten lar seg inspirere av flere tiår på 1900¬tallet, og maten er luftig og lett med en feminin touch.
Detaljer i gull kan passe sammen med nyanser i lilla. Veggfargen er støvete lavendel, FR 1302.
Tapeten til venstre heter Omexo Mca, 4203.
Kakeoppskriften finner du på fargerike.no. Veggfargen i bakgrunnen heter Elegant Lavendel, FR 1301.
Norsk Eklektisk
Det eklektiske vil være viktig i årene fremover, og er en egen livsstil og tilnærming til livet.
Dette er en personlig stilretning som handler om å gjøre ting på egne premisser.
Du bruker favorittfargene dine fordi det er de du liker, blander stilretninger og skaper et personlig og unikt uttrykk, som kan være alt fra dramatisk og fargerikt til sobert og enkelt.
Veggfargen i bakgrunnen er Indie, FR 1307.
Det handler om å følge egen magefølelse. Humor er viktig, og det samme er fargene, uansett om de er mørke eller lyse.
I denne stilretningen er det fire nyanser vi ser mye av.
Den aller viktigste er indigo fargen Pilati FR1310, etterfulgt av mektige Purpur FR1309, Indie FR1307 og Wisteria FR1308. Både mote og mat følger den samme tilnærmingen.
Miks og match. Stramme og myke former kombineres over en lav sko. Tapeten Trend by Fargerike: I love Polkadot skaper fin kontrast til de andre elementene. Det er lov å leke seg med prikker, ruter, rosemønster og klassisk syver-stol.
Alle foto: Fargerike