Forrige uke lanserte det danske merket Kähler nok en ny Omaggio-vase. Vasens stripete design har i rekordfart blitt superpopulært, og plutselig har den dukket opp overalt.
Det er det ikke alle som er like fornøyde med; vasen har blant annet blitt allemannseie og dermed blitt stemplet som såkalt «mainstream».
På nettet diskuteres vasen heftig – mens noen elsker den er det andre som ikke vil ha den i hus.
Men hvem bestemmer egentlig når en gjenstand er for populær? Er det mulig å bli kvitt ryktet?
LES OGSÅ: Interiørstilen som passer for deg
Vil ikke bli en del av mengden
Leder av Oslo Design Fair og tidligere sjefredaktør i Bo Bedre, Grete Sivertsen, forteller at mange definerer seg selv gjennom tingene de har.
– Hvis mange nok skaffer seg den samme tingen, er det alltid noen som vil ta avstand og vise at de er et selvstendig individ som skiller seg ut. På den måten viser man sin egen stil og kompetanse, sier hun og fortsetter:
– De som tar avstand ønsker ikke å forbindes med mengden.
Hun mener flere tar avstand fra enkelte ikonmøbler som er kjent for kvalitet og varighet, som for eksempel Eames Plastic Chair, nettopp fordi for mange har det og fordi man føler man ser tingene over alt.
Hun mener dette også gjelder Omaggio-vasen fra Kähler.
– Jeg mener Kähler har kvalitetsprodukter og god design. Samtidig er keramikken veldig tilgjengelig og til en så rimelig pris at man kan gi den bort. Derfor har det blitt noe alle har, spesielt i Danmark, sier Sivertsen.
LES OGSÅ: Innred med rimelige designmbøler
Viktig med bakgrunnskunnskap
Hun mener man burde kjøpe designmøbler, først og fremst fordi det gjerne er godt håndverk og av så god kvalitet at det kan gå i arv.
Lurer du på hvordan du burde tenke når du handler interiør og møbler, er Sivertsens tips å lese seg opp på design.
– Det handler om å utvikle sin egen stil og ha kunnskap om materialer, design og historien bak. Slik kan man utvikle sinkompetanse til å velge ut fra smak, ikke bare velge ut fra blogger og magasiner, sier hun.
Har merket først fått stemplet som allemannseie mener Sivertsen at det kan være vanskelig å snu skuta.
– Da er det kanskje litt for sent og vanskelig å gjøre noe med. Eventuelt må selskapet gjøre produktene mindre tilgjengelige.
Veldig populært
Jesper Holst Schmidt i Kähler Design forteller at de aldri har solgt så mange vaser som nå, og at salget kommer til å vokse det kommende året.
– Det som er avgjørende for et brand som Kähler hvis det skal forbli interessant for forbrukerne, er at vi skal fortsette utviklingen av nye serien og på den måten fortsatt gjøre oss interessante overfor forbrukerne som har så mange valg, sier Schmidt.
– Men at Kähler har to produkter på listen over de 11 mest populære viser tydelig at vi evner å utvikle brandt med nye produkter så Kähler nettopp ikke kun er Omaggio-vaser, men også Hammershøo-servise, Urbania lyshus – alle lansert på forskjellige tidspunkter, sier han.