Trendy med treningsstudio hjemme

Treningsstudio hjemme er in, og har du ekstra plass er det kanskje en ide å investere i et treningsstudio hjemme.


Et multigym dekker de fleste muskelgrupper. (Foto: Chr. Mobech)

  Aldri før har det vært så populært å holde seg i god form, og aldri tidligere har treningsstudioene hatt en så enorm pågang av treningslystne nordmenn.

Vi strømmer til treningsapparatene enten det er for å bedre formen, imponere på badestranden, eller kjempe mot et litt for høyt kaloriinntak. Men du trenger ikke nødvendigvis forlate huset for å holde deg i form.

Mange investerer i treningsapparater hjemme. En løsning som sparer tid, og som med rett treningsopplegg gir minst like gode resultater.

– Det er ingen tvil om at treningsbølgen smitter om seg. Det er flere treningsstudioer enn noen gang tidligere. Men også når det gjelder treningsapparater til hjemmebruk merker vi stor pågang, sier Hans Chr. Mobech hos vekttreningseksperten Chr.Mobech AS.

Styrke og kondisjon
Hvilke apparater du skal investere i, avhenger selvsagt av plass og lommebok. Er plassen begrenset må du kanskje nøye deg med ett multitreningsapparat med muligheter til å trene flere muskelgrupper. Disse finnes i en rekke forskjellige utgaver, og prisene spenner fra noen få tusenlapper og opp til flere titusener.

I tillegg kan det være greit med et kondisjonstreningsapparat. Tredemølle og ergometersykkel er to alternativer, men det finnes andre muligheter.

– En elliptical, eller såkalt crossovertrener, er et godt alternativ. Den trener utholdenhet og kondisjon og tar for seg flere muskelgrupper, informerer Mobech.

Er plassen stor, har du muligheten til å investere i mer spesialiserte apparater. Det meste er å få kjøpt. Og når apparatene er i hus er det bare å skaffe seg en god treningsbok eller en veileder for å komme i gang på veien mot et nytt liv.

 

Tips for trening

  • Start med en legeundersøkelse for å sjekke den generelle helsetilstanden.
  • Sett av faste tider til treningen. Helst minimum tre ganger ukentlig.
  • Skaff et treningsprogram som dekker alle muskelgrupper. Symmetri er viktig. Stor, veltrent overkropp og pipestilkben er ingen god kombinasjon.
  • Skriv treningsdagbok, der du fører kontroll med utviklingen. Vekt osv. Husk at du nødvendigvis ikke reduserer vekten så mye. Muskler veier mer enn fett.
  • Vær bevisst på kostholdet. Sett opp en diett med riktig miks av proteiner, karbohydrater og fett.
  • Ikke skulk unna selv om du har ferie. Bruk kreativiteten og finn alternative treningsmetoder.
  • Husk alltid å varme opp før du starter treningen.

 

 

Forbrukerinfo:

Pinterest Instagram Print

Mest leste artikler