Hvordan overvinne det dårlige vinterhumøret

Januars kulde og mørke kan gjøre deg nedstemt og gi en følelse av å "visne bort". Her er de 4 viktigste rådene for å eliminere vintertretthet – det handler om å få mer lys.

vinter mørke

Lys er bensin for hjernen

Det er ikke bare fordi juleferien er over at du kanskje føler deg ekstra lat og trist. Det er flere biologiske forklaringer på fenomenet, som for noen ender opp med vanlige vinterdepresjoner.

Mørket utenfor tynger ikke bare mentalt, men også fysisk, melder Videnskab.dk. Nivået av serotonin faller i hjernen, og det er en betydelig del av ‘lykkesignalene’ vi trenger.

Lys er mangelvare, og du må først og fremst få i deg mer av det for å unngå å havne i et elendig humør.

4 viktige råd: Jag bort vinterdepresjonen

1. Lysterapi

Det kunstige lyset fra en lysterapilampe simulerer dagslys og hjelper kroppen å holde seg «våken». Ved å bruke lysterapi lurer du rett og slett hjernen din til å tro at du går rundt i sollys, og det har vist seg å hjelpe på humøret ditt.

2. Gå i hagen!

Det er ikke bare dumme råd, men et faktum at du MÅ gå ut på dagtid og nyte det ekte lyset. Selv om det kanskje ikke er så mye å gjøre i hagen, kan du alltid finne et par ting å gjøre, og dette hjelper garantert på humøret.

Folk som jobber ute får ikke vinterdepresjon i samme grad som kontorarbeidere. Men det anbefales at du er ute i minst en time. Hvis mulig, hopp over lunsj i arbeidskantina og gå en tur i stedet.

3. Få mer vitamin D

Mange nordmenn mangler vitamin D om vinteren uten å vite det. Solen er hovedkilden til vitamin D, men du kan ta en ekstra sprøyte om vinteren hvis du mangler.

Et sunt kosthold, som gir vitaminboost, er generelt ekstra viktig om vinteren, også for å gjøre kroppen mer motstandsdyktig mot virus.

4. Planlegg en ferie

Kanskje bør den dyre sommerferien i år erstattes av en mer velplassert tur i januar eller februar? Det gir positivt momentum å ha noe å se frem til, og hva er vel bedre enn å stikke av til varmen i sør midt i den kalde norske vinteren?