5 helsemessige fordeler ved isbading

Isbading er et fenomen som har eksplodert de siste årene, og generalsekretær for Norsk Friluftsliv, Bente Lier, spår at det er en trend som ikke kommer til å roe seg med det første. 

Isbading

Ikke bare kan det være en morsom aktivitet for deg og dine – det har faktisk en rekke helsefremmende fordeler for både kropp og sinn. Bli fascinert over disse 5 fantastiske fordelene ved å utsette kroppen din for iskaldt vann!

En iskald dukkert er bra for flere ting

Du får kanskje frysninger bare ved tanken av det iskalde vannet på huden, men som sagt er det faktisk flere gode grunner til hvorfor det kan være en god idé å gjøre isbading eller den kalde dusjen til en vane. 

Både kropp og sinn vil takke deg! Les videre for å få en forklaring på hvorfor iskaldt vann er helsefremmende.

1. Isbading kan booste humøret 

I en undersøkelse offentliggjort av det vitenskapelige tidsskriftet Medical Hypotheses var det mulig å konstatere økt lykke hos forsøkspersonene som ble bedt om å regelmessig ta kalde dusjer på 2-3 minutter i to uker.

Ifølge den amerikanske psykiateren Sheenie Ambardar henger dette sammen med at det kalde vannet utløser antidepressiva i hjernen. Det regnes derfor med at isbading vil ha den samme effekten.

2. Iskaldt vann forbedrer huden din

Oppnå en vakker og glødende hud neste gang du dusjer ved først å vaske deg under varmt vann. Bytt deretter til iskaldt vann i noen sekunder før du er ferdig med å dusje.

Ifølge den velkjente dermatologen Neal Schultz, vil det kalde vannet bidra til å lukke hudens porer og redusere poser under øynene.

3. Isbading får håret til å skinne

Håret ditt kan tørkes kraftig ut av lange dusjer med varmt vann, slik at håret etterlates flatt og glansløst.

Derfor kan du akkurat som i rådet over, prøve å skylle håret i iskaldt vann når du er i ferd med å gå ut av dusjen. Ellers kan du simpelthen ta deg en dukkert i naturens badekar. Det kalde vannet vil få håret ditt til å se mykere og glattere ut.

4. Kaldt vann lindrer muskelsmerter

Har du ømme muskler etter trening kan kaldt vann lindre betennelser og ubehag. Ved å fokusere det kalde vannet på det utsatte området i opp til 5 minutter vil du kunne oppnå helbredende effekter. Ifølge den amerikanske styrke- og kondisjonsspesialisten Henry Halse, skyldes dette økt blodtilførsel til det utsatte området, noe som vil gjøre at området kommer seg raskere.

5. Kaldt vann i ansiktet er bra mot stress

For de som liker å utfordre deg selv litt ekstra og som derfor tar hodet eller ansiktet under vann under isbading, vil det få ytterligere helsefremmende fordeler. 

Kaldt vann i ansiktet sies å kunne hjelpe mot stress, da det kalde vannet kortvarig bremser hjerterytmen. I et studie har forskere også påvist hvordan regelmessig eksponering for kaldt vann øker toleransen for stress. Prøv derfor å starte og slutte dagen med litt friskt, kaldt vann i ansiktet hvis du føler deg stresset. 

Isbading mest populært hos kvinner i nord 

Tallene fra undersøkelsen Norsk Friluftsliv initierte til, viste at kvinner er de som har overtaket på isbadingen i Norge – hvor de nordnorske damene er de som foreløpig regjerer!

Husk å aldri isbade alene.

Kilde: Womenshealthmag.com