9 gode råd for riktig garasjevalg

Det er ikke bare du som trenger et hus, bilen din trenger også tak over hodet, kanskje et helt eget hus. Dessuten er garasjen også et sted for oppbevaring – og det kan man aldri få nok av.

Når man skal bygge garasje, er det mye å ta stilling til. Trenger man en garasje, eller holder det med et skråtak? Skal garasjen være frittstående eller en forlengelse av huset? Skal den romme en eller to biler? Plassering, innredning, utrustning og valg av materialer er beslutninger som må taes. Dette er hva du må vite for å planlegge og bygge en garasje som møter dine behov.

Les også: Så stor garasje kan du bygge uten å søke

Skal du bygge et nytt hus, så har nesten alle husleverandører garasje også. Derimot bygger de sjelden kun garasje dersom du har hus og bare trenger en garasje.

Her følger noen gode råd før garasjebygging, uansett hvem det er som bygger for deg.

Løsningen for at bilen får stå på sin tiltenkte plass er oppbevaringssystemer. Elfa har løsninger der du kan planlegge og bygge et system som passer akkurat

1. Type. Det aller første spørsmålet er: Varmgarasje, kaldgarasje eller carport. En varmgarasje fjerner raskt den ytre fuktigheten på bilen, men er kanskje likevel ikke den beste løsningen. Kondensen som skapes kan gi rust. Den kalde garasjen og carporten gir derimot en dårligere tørk av den ytre fukten, men det blir mindre kondens. For en bil som er i daglig bruk beskytter den kalde og gjennomluftede bygningen bedre mot rust. Men, det er jo deilig å krype inn i en tørr og varm bil og bare kjøre ut av garasjen.

2. Konstruksjon. Dersom du velger carport, så pass på å velge en stabil konstruksjon. En carport behøver ikke bare bestå av fire stolper med tak, du kan ha en eller to vegger på en carport. Vegger beskytter mot vind og nedbør.

3. Varme. I en varm garasje vil du alltid ha en varm bil å krype inn i, men dette kan også løses i en carport ved for eksempel å ha en stolpe med et eluttak for utendørsbruk, der du kan kople inn en kupé- og motorvarmer.

Flott port for varm garasje. Fullisolerte dobbeltdører som åasser fint til den eldre villaen. Glatt innside, kan bestilles i valgfrie NCS-farger. Foto: Diplomatdører

4. Størrelse. Hvor mange biler har du og hvor mange vil du ha plass til i garasjen? Pass på å se over familiens behov for oppbevaring. I sammenheng med garasjen kan det være smart å bygge en utebod med plass til sykler, ski og kanskje til og med et lite snekkerverksted. Med tanke på at de fleste garasjer før eller senere forvandles til et lager, kan litt god planlegging la garasjen bli det den egentlig er bygget for – en plass til bilen.

5. Byggetillatelse. En garasje krever som regel en byggetillatelse. Ta kontakt med kommunen, Byggesakskontoret, som kan gi deg svar om du trenger byggetillatelse. Generelle krav fra de fleste kommuner er at man ikke får bygge nærmere enn 4 m fra tomtegrensen.

6. Utseende. Hvordan skal garasjen se ut? Den bør tilpasses husets karakter. Bruk gjerne samme farge, materiale, takhelling og detaljer så blir helhetsinntrykket oftest best.

Sikker og flott garasjeport for både kalde og varme garasjer: Årets port fra Hörmann er den automatiske leddporten RenoMatic, som leveres i mange farger. Foto: Hörmann

4. Størrelse. Hvor mange biler har du og hvor mange vil du ha plass til i garasjen? Pass på å se over familiens behov for oppbevaring. I sammenheng med garasjen kan det være smart å bygge en utebod med plass til sykler, ski og kanskje til og med et lite snekkerverksted. Med tanke på at de fleste garasjer før eller senere forvandles til et lager, kan litt god planlegging la garasjen bli det den egentlig er bygget for – en plass til bilen.

5. Byggetillatelse. En garasje krever som regel en byggetillatelse. Ta kontakt med kommunen, Byggesakskontoret, som kan gi deg svar om du trenger byggetillatelse. Generelle krav fra de fleste kommuner er at man ikke får bygge nærmere enn 4 m fra tomtegrensen.

6. Utseende. Hvordan skal garasjen se ut? Den bør tilpasses husets karakter. Bruk gjerne samme farge, materiale, takhelling og detaljer så blir helhetsinntrykket oftest best.

7. Ventilasjon og avløp. Gulvet i garasjen er et følsomt spørsmål for mange kommuner. Generelt er de mot avløp i garasjen, da man vasker bilen der og slipper ut diverse kjemikalier i avløpet. Disse kan skade kommunens renseanlegg. Man kan ha avløp i garasjen, men da skal det være oljeavskillere og sandfeller. Sjekk hva som gjelder i din kommune. God ventilasjon er derimot et krav, da avgasser og lukt skal kunne ventileres bort.

8. Plassering. Hvor på tomten? Vil du ha en garasje nær veien, eller vil du kunne gå direkte fra frokosten og til bilen uten å måtte gå ut? Dette avgjøres ofte av tomtens egenskaper og husets arkitektur og beliggenhet.

9. Sålen. Til sålen er det betong som gjelder. Sålen må være litt mindre enn garasjebygget. Men, først må armeringsstål og armeringsnett være på plass, likeså eventuelle el-, vannog avløpsrør.

Gjør livet mer bekvemt. Med fjernkontroll i sigarettenneruttaket i bilen kjører du rett inn i garasjen – senderen har rullerende sikkerhetskode. Foto: Crawford Garasjeporter

Tips for porten
På tide å skifte ut den gamle garasjeporten? De fleste nye garasjeporter kan man få måltilpasset. I dag kan man også velge mellom mange materialer.
Når du kontakter forskjellige leverandører for å finne ut hvilken modell som passer og hva det vil koste, trenger du disse målene:
* Åpningens bredde
* Åpningens høyde
* Avstand mellom åpning og indre tak
* Avstand mellom åpning og sidevegger på begge sider.

For en drømmegarasje! Gladiator GarageWorks selger et komplett garasjesystem med en del tilbehør. Her finnes alt du måtte trenge for å plassere alt «pikkpakk», heng trillebåren i taket og ha et tril

Innred garasjen
Vi vet alle at en garasje ofte blir til noe annet enn vi har tenkt. Men, det er lett å løse kombinasjonen av alle tingene og bilen. Flere firmaer leverer produkter som skaper ryddig og oversiktlig oppbevaringsplass i garasjen. For det er ofte nettopp der problemet ligger. L a gulvet være fritt – for der skal faktisk bilen stå. Oppbevar resten oppover veggene.

* Tøm garasjen. Det er det man skal begynne med, tipser Mikael Nyrén på Gladiator GarageWorks. Om du misliker det, ikke trenger det, ikke vil ha det, ikke kan reparere det og ikke kan bruke det: Hvorfor er det da fortsatt i garasjen?

* Kast, gi bort eller selg det du ikke trenger. Vær hard, man trenger ikke syv hammere og fire feiekoster.

* Deretter er det på tide å tenke over hva du virkelig vil bruke garasjen til, ikke hva du bruker den til i dag. Garasjearealet er en stor prosentdel av hus ditt, hvorfor ikke gjøre det beste ut av det og lage et nytt hobbyrom? Våg å innrede garasjen.

* En garasje behøver ikke være hvit og kjedelig, sier Mikael Nyrén. Mal veggene i en herlig kontrastfarge, legg et gulv i ulike mønstre. Tilsett rikelig med belysning, trekk gjerne inn et TV-uttak og heng opp en TV.

Matcher ytterdøren. Diplomat leverer lekre leddporter i aluminium med ulike vindusfelt i toppen og fem forskjellige farger – lav vekt, «klemsikker» og nærmest vedlikeholdsfri. Foto: Diplomat

Stor dobbeltgarasje fra Grimstad Garasjene med rikelig plass for to biler. Bodplass bak bilene og stort loft («furtebu») på toppen, 60 cm fremskutt front og vakre søyler fra Kloppen Lamelltre. Fot